Tuesday 1 March 2011

Mengapa Lester Dan Apai yang dipilih?



Sudahkah Anda Lupa? Sarawak daily apologises to Muslims for printing cartoons
 Apabila Sebanaku2u menulis artikel pasal Lester dan juga Apai John, berbagai email dah tomahan berbentuk email yang Sebanaku2u terima. Oleh kerana terlalu taksub dan juga dalam bahasa lembut BANGANG kerana mereka membela 2 ekor Tenuk belaan Baru Bian ini. Ini kerana mereka berdua ini dilihat sebagai pejuang JIHAD oleh penyokong PKR di Sarawak. Tidak diketahui siapa sebenarnya memilih mereka berdua ini bagi membantu berkempen untuk kaum Sarawak terutamanya kaum Iban.


Gambar Hiasan
Namun sebenarnya banyak yang tidak mengetahui SEJARAH sebenar kedua dua yang kononnya pejuang kaum Iban terutama dalam isu NCR. Lester memang dikenali di kalangan wartawan terutama selepas kes beliau menyiarkan karikatur Nabi Muhammad S.A.W. di dalam akhbar Sarawak Tribune. Dan di sebabkan ini lesen pencetakan Sarawak Tribune ditarik atas kesalahan KDN. Sikap angkuh dan menunjuk pandai beliau akhirnya mengaibkan seluruh Rakyat Sarawak terutama umat Islam. Bagaimana wartawan dan Editor seperti beliau yang penuh berpengalaman boleh membuat kesilapan sebesar zarah itu. Mungkin beliau memikirkan diri beliau sebagai Clark Kent dan mendapat kekebalan seperti Superman. Atas kebodohan melampau beliau kakitangan Sarawak Tribune kehilangan pekerjaan dan sekaligus keluarga kepada kakitangan tersebut menerima akibatnya. Bagi yang berpengalaman ada yang mendapat kerja di syarikat akhbar yang lain. Dan bagi yang sebaliknya balik kampung tanam jagung buat PopCorn.

http://www.signifydesign.com/websites/euroislam/pages/caric_02-09-06c.html

Pernahkah anda terfikir bagaimana orang yang berpengalaman amat tinggi dalam media cetak boleh membuat kesilapan kecil tetapi memberi impak yang amat mendalam kepada seluruh Rakyat Sarawak?  Mungkin ada segelintir pihak di dalam Sarawak Tribune tahu akan wujudnya konspirasi disebaliknya. Biarlah pihak berkenaan tampil ke hadapan bagi memberi penjelasan. Sebanaku2u hanya menunggu lampu hijau dari pihak yang terlibat.Sedih, Marah, Kecewa pun ada. Adakah begitu mudah anda penyokong PKR memaafkan Lester yang berpengalaman dalam surat khabar dan journalist berpegetahuan luas membuat kesilapan yang kononya kecil bagi beliau?



Penghancur Rumah Tangga Orang dan Diri Sendiri
 Bagaimana pula dengan Abang Batang Bertindik Siflis kita , Apai Peter John yang dikatakan mempunyai suara macho sehingga ada indu dara histeria mendengar suaranya? Tidak kah para pembaca merasa berdiri bulu roma bila mendengar suaranya seoalah olah suara Syaitan?Tengok dulu paket kecik yang bewarna hitam dalam poket seluarnya. Kalau tanpa paket itu Katak pun tidak akan mangaku suara.  Bagi yang berpeluang bertemu Apai, percayalah, beliau akan memberitahu segala Rahsia A-Z jika beliau sudah mencapai tahap PALAU yang MAKSIMUM. Macamana layanan pondan di London Apai? So far top service? Bapa kepada segala jenis kaki ini memang terkenal dengan panas baran dan juga angkuh lagi eksyen ini.


Beliau pernah membuka sebuah PUB di kawasan Batu Tiga Kuching suatu masa dahulu. Dan secara tiba tiba beliau menghilangkan diri di Kuala Lumpur. Aiiiiii kes apa pula? Mula mula Sebanaku2u diberitahu terdapat satu kejadian pergaduhan yang berlaku Pub kepunyaan beliau dan...........menyebabkan satu kematian. KEMATIAN?! Kematian nyawa orang? Kematian ikan peliharaan Apai? Atau kematian AKAL FIKIRAN. Mungkin juga beliau melarikan diri ke Kuala Lumpur kerana hutang Ah Long? Sementara itu biarlah kita klasifikasikan kes itu sebagai X File.  Sebelum itu terdapat juga kes di mana Apai menipu beberapa kes pembelian tanah di kawasan Matang Rimbungan. Di mana pada waktu itu ada ura ura Lapangan Terbang Kuching akan di pindahkan di kawasan itu. Namun pembelian itu tidak melibatkan nama beliau sendiri tetapi pembelian atas nama abang dan juga kakak beliau. Biarlah nama mereka menjadi rahsia. Bagi yang tahu biar kita sahaja mengetahuinya. Sebaik baiknya kita jangan libatkan mereka.


Seribu satu macam soalan yang timbul di dalam kepala Sebanaku2u setelah meneliti beberapa fail berkenaan Lester dan juga Apai. Apa sebenarnya sebab mereka berdua ini tidak dapat masuk ke Sarawak lagi? Apakah kesalahan mereka sehingga mereka tidak berani untuk kembali Sarawak lagi? Tidak berani atau tidak dapat? Pelbagai cerita dan juga isu yang mengaitkan nama mereka berdua ini. Apa pula janji puak PKR Sarawak kepada mereka?Kita kupas satu persatu nanti. (Macam rasa Zakiah Anas dalam 999).


Namun secara amnya Sebanaku2u hairan bagaimana pula seorang yang tidak peka kepada isu agama  boleh dimaafkan begitu saja oleh pengikut PKR Sarawak yang beragama Islam? Atau mereka tidak tahu latar belakang beliau? JIka tidak mereka semestinya sudah mengtahui sekarang melalaui blog Sebanaku2u. Mereka boleh google Lester Melanyi. Dan seorang lagi yang pada zahirnya jelas mempunyai rekod akhlak yang tidak baik dicontohi, iaitu KAKI SEGALA KAKI. Dan jika benar mereka telah berubah dan di maafkan, apa pula bukti mereka telah berubah dan mereka boleh dicontohi? Adakah mereka berdua ini merupakan personaliti dan IKON yang boleh dicontohi dan pilihan yang tepat bagi membantu Baru Bian mencapai impiannya sebagai Chief Minister of Sarawak?


Jika segala persoalan Sebanaku di atas adalah SALAH SAMA sekali rasanya Rakyat Sarawak terumatanya penyokong PKR Sarawak berhak harus diberi penjelasan untuk isu ini sebelum mereka dipuja dan dilabelkan PEJUANG oleh puak PKR. Dan jika persoalan Sebanaku2u dijawab dengan ya ...memang tepat jangkaan Sebanaku2u, adakah mereka ini yang hendak dijadikan IKON oleh anak cucu anda wahai penyokong PKR?

3 comments:

Anonymous said...

KImak Juak blog tok..baca blog lucah bagus gik. Palui benar juak penulis tok. Bukti semua sikda. Mun peter john buka pub, keluar skali dokumen mcm dalam SR ya. Mun orang sia kelahi sampei mati...masuk skali gambar simati dalam sia. Jangan main padah jak. Mun ada bukti..aku melocok telanjang berjalan dari MIri ke Kuching..

Anonymous said...

Tulisan kitak tok sik ada Value langsung. U ni tergolong dalam manusia yg mempunyai masalah sosial, 'attitude disorder'dan suka mencari keburukan & kesalahan orang. BASTARD YOU manusia Sebana!

Dayak Sejati

Anonymous said...

Lester dan Peter takkan kembali ke 'tanah tumpah' sendiri, selagi ada penyangak senegri sendiri berkuasa. Tapi tak kembali pun tak apa. Lagi elok, sebab depa takkan berhenti buat kacau menerusi media underground mereka. Sapa yang rasa win-win, win-lose? Nampaknya lose-lose lah, POK! Peter & Lester hanya 2 ekor je. They will die heroes, rather than die a rubbish! Hu! Huuu!